måndag 3 februari 2014

Nytt år, grått hår

Blogginlägg? Blogga? Har man tid med sånt?

Jahaja. Senaste tiden har varit lite förvirrande. Nu ska vi se, jag skrev senast i november, tror jag? Just det, ett par veckor efter att Rasmus kom. Nå, han hann bli ett par veckor, vi hade mamma och Eriks mamma och pappa här i omgångar, vilket var mysigt och hjälpsamt. Mot slutet av december, när A fortfarande var här, så blev Rasmus sjuk i en ovanlig öroninflammation och blev inlagd. De höll kvar honom på två veckors intravenös antibiotika, eftersom de misstänkte hjärnhinneinflammation också. Hur det nu var med den saken vet vi inte - de är mycket för att ta den vääääldigt säkra före det osäkra här - men med en fem veckors bebis ville vi inte mucka. Vi stannade på sjukhuset med honom i omgångar, och var hemma med Simon i omgångar. Han blev frisk fort och charmade hela avdelningen. Det var jobbigt - han verkade klara sig rätt bra, men Erik och jag var oroliga, och för Simon blev allting underligt igen.

Rasmus fick komma hem den 23e, så vi hann fira jul som vanligt. Underbare V var här över jul och fram till innan nyår, vilket var awesome. På julafton var vi nere i källaren där värden Claus hade ordnat knytkalas. På juldagen firade vi själva. Erik hade fixat gran och vi hade en multitud av presenter, de flesta till Simon. Han pallade med julen bra, det blev ingen överladdning.

Nyår var rätt så lugnt. I Boston firar man "first night" genom att gå ut på stan, men med två småbarn skippade vi den biten. Vi kollade på nyåret från Skansen och Grevinnan och betjänten och gick sen över till grannarna J och L och deras son, som är Simons bästa kompis här. Vi käkade middag tills ungarna blev för trötta, sen gick vi hem och lade Simon. Vi skålade igen vid amerikanska nyåret, tittade på livesändning från Times Square och lyssnade på det ljuva ljudet från brandlarmet som gick för att grannarna som hade nyårsfest i källaren smälte plast i gemensamhetsköket. Simon missade som tur vad det hela, fast det var lite stiligt med två brandbilar som stod och blinkade utanför.

I januari har jag börjat träna igen. Jag behöver komma i form, för min rygg är som ett ruttet dragspel. Det finns ett gym tio minuter bort som är ljuvligt. Bra maskiner, duschar med bubbelpool och roliga träningspass. En smula dyrt, men jag får assistans från mamma som tur är <3 Så hittills har jag lyckats komma iväg en två-tre gånger per vecka, och jag hoppas kunna hålla tre gånger i veckan under året. I mars tänkte jag hoppa på en kurs i teckning igen, serieteckning den här gången.

Det funkar okej bra att vara hemmamamma. Jag klättrar mindre på väggarna när jag har träning och projekt, och jag börjar greppa en bra blandning av aktivitet och avslappning.Största irritationen nu är min kropp som inte riktigt vill samarbeta.

Nästa gång ska jag lägga upp en hög med bilder och berätta om burlesquen jag ska på på fredag. Hej!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar