söndag 25 maj 2014

Jag har varit på lajv!

Så. Jag har varit på ett amerikanskt lajv. Ni vet hur vi tror att de är, boffer och "lightning bolt" och offigt och alldeles underbart nördigt. Ooooooch vi har rätt. Litegrann iallafall. Let me elaborate.

Anledningen till att jag kom iväg överhuvudtaget var våra nya bekanta N och K. De har lajvat i ett par olika lajvkampanjer, och rekommenderade det här till oss. Kampanjen heter Tales of Valor, och har i sin senaste iteration hållit på i nästan tio år. N och K gillar det p.g.a.. att det med amerikanska mått mätt har mycket rollspel, saknar större inre slitningar i arrangörs- och spelargrupperna och är "WYSIWYG" - what you see is what you get, dvs. dumpa de mer fantastiska sorternas rollspelselement för en bibehållen immersion. Jag fick berättat ett ibland så har lajv regler som tillåter rätt avancerade händelser, t.ex. att en spelare planterar en bomb, spränger den och sedan får resten av lajvet spela på att byggnaden det hände i är en rykande krater. ToV är som sagt lite mer baserade i spel baserat på vad som kan tillverkas/göras/sägas på riktigt.

Den här sortens kampanjlajv är den vanligaste sorten här. De påminner mest om svenska vampyrlajv - långa kampanjer med ett par möten per år, fyra i ToVs fall. Arrangörerna är väldigt hands-on, och mycket av action och äventyrskänsla kommer från möten med NPCs. Striderna sker med boffervapen, känns som strider i bordsrollspel, och det är MYCKET stridande. ToV är ett high fantasy-lajv med ett gäng olika kulturer som är inspirerade av riktiga kulturer, regioner och tidsperioder - Romarriket, diverse asiatiska kulturer, pirater, europeisk medeltid, vikingar, kelter osv. De har massor med olika slags icke-mänskliga roller som drakmänniskor, sidhe och firbolg, för att inte tala om alla monster som spelades av NPCs - minst ett tiotal. Regelverket är som ett vanligt bordsrollspel - det vill säga, det är myyyycket regler för magi och strid. Jag som definitivt lajvar för rollspelet och hantverkandet och föredrar indierollspel och regellösa enkvällsscenarion framför, säg, EONs tabellonani eller, ve och fasa, Rolemaster, blev en smula skrämd av listorna med talanger, skills och modifikationer. 

Referenskarta med värdefulla substanser inlajv.

Eftersom jag har lämnat alla mina grejer och kläder hemma och inte ens kunde låna till mig en sovsäck, så bestämde jag mig för att åka som NPC. Då får man mat, sovplats, snacks och kläder som passar alla roller man spelar. Det enda man behöver är en hyfsad koll på regelverket och världen och "basic blacks", dvs. helt svarta kläder som man kan dra kostymer över. NPCs kan vara diverse mer eller mindre random rollspelsroller, monster och motståndare, eller "face roles" - kampanj-NPCs som spelas av samma person. Face roles behöver givetvis mer koll på världen än en vanlig NPC, som egentligen bara är rollspelskrydda och/eller kanonmat.

Arrangörerna hade en stor mapp med intriger som skulle implementeras under lajvets gång. Som jag förstår det så har spelarna intriger som pågår mellan sig själva också, men mycket är grejer där arr lägger in encounters och händelser som relaterar till folks roller. T.ex. om din karaktär behöver en viss substans till sin alkemi, då kan arr skicka ut ett par spelare med den substansen till salu. Men de flesta intrigerna är av tre olika typer.

1. De kan vara saker som är relaterade till de stora, övergripande intrigerna, och som ska hända på specifika tider. Exempel: 21.00 lördag - stor bofferstrid mellan kultister och bybor. Kräver samtliga NPCs med specifik sminkning och stats, och så en beskrivning av händelsen.

2. Det kan vara saker som är relaterade till specifika rollers intriger. Det kan hända under specifika tider eller närsomhelst. Exempel: 14.00 lördag - fyra NPCs utklädda till vakter ska stå och vakta en "face role" som sitter i fängelse. Ett specifik grupp med spelare kommer och frågar vem som sitter fängslad. Efter lite strid ska NPCna besegras och facen befrias ur fängelse.

3. Det kan vara små saker som inte är relaterade till någon intrig utan bara är för smakens skull. De sker närsomhelst och är lika mycket till underhållning för NPCs som för spelare, som jag förstått det. Exempel: spindeltanten som beskrivs nedan.

Arr håller koll på vilka intriger som skickats ut, vad resultatet var, vad som är viktigt att göra och vad som är smak. Det finns ett körschema med tider för när stora händelser sker och när faces går ut och gör småsaker. Det finns också en speciell arr som har hand om modulerna, som är hus eller platser som representerar någon annanstans. Exempelvis så kan man göra en modul som representerar ett rum i ett slott någonstans, eller en annan dimension, som kan nås med en ritual.

Jag fick skjuts till lajvet med G, som är gammal i gården som NPC och har ett par olika face roles som han kör allt efter behov - en brewmaster, en nekromantiker osv. Han berättade glatt om all skit han skulle utsätta spelarna för (värmer ett arrangörshjärta!) och förklarade allt som jag frågade honom om. Vi hade också med oss K som berättade mycket om ett sci-fi-lajv som hon var involverad i. Vi dök upp någon halvtimme efter spelstart. Området var en 4H-gård med massor av små sovstugor och mysig smygbar skog runt. Det är ett populärt område för lajv eftersom det ligger lite avskilt och har så många byggnader. Eftersom USA inte har någon motsvarighet till allemansrätten så sker de flesta lajv antingen inomhus, på lägergårdar eller om man har tur, på någons privata mark, ofta någon släkting till arrangörerna. Lajvet pågick 21-02 fredag, off under natten, 09-02 lördag och sen offnatt. Söndagen lajvade man mellan 09 och 12-14, beroende på om det var nån intrig som behövde få gå klart. Såvitt jag förstod var alla sovarrangemang off som standard om man inte bestämde sig för något annat inom gruppen.

Jag fick börja med att hälsa på folk, kika runt i arrangörsbyggnaden och känna mig borttappad. Sen började vi med crash course i NPCande. G ville ha med två skelett som vakter till sin nekromantiker när han skulle ut, så jag och en annan tjej som också var ny på att NPCa fick gå till den EXTENSIVA samlingen av monstermasker och props, och välja ut skelettmasker att dra på. (Jag upptäckte snart att det är svårt att NPCa i glasögon, för större delen av tiden har man en eller annan mask på sig och glajjorna immar igen fort som fan.) Sen fick vi välja lite vapen i den lika extensiva vapensamlingen och hänga på. Under tiden jag var där (fredag kväll till lördag kväll) hann jag med att spela skelett, mänsklig fängelsevakt, låglevelelementar, skogshuggare, kultist och gammal galen insektstant. Den enda egentliga rollspelsupplevelsen jag hade var tanten, som var fruktansvärt rolig.


Monstermasker i mängder!

Det var en av de små "anytime"-intrigerna, som egentligen bara var för kul skull. Den krävde fyra NPCs - två spindlar, en kurir och en galen tant. Tanten (dvs. jag) skulle traska runt vid värdshuset med en låda kakor och prata om insekter och sitt paket, som inte hade kommit. Meningen var att man skulle kroka en spelargrupp som sen skulle gå och leta efter kuriren, som inte kommit. När de gick och letade skulle de bli anfallna av spindlarna, slå ner dem, och komma tillbaka med kuriren. Spindlarna skulle regenerera och anfalla dem under tiden tills de kom tillbaka, och då skulle de gosa upp sig på tanten som klappade dem och fick sitt paket (som innehöll spindelägg). Om spelarna var snälla kunde tanten bjuda på äckelkakor (chokladkakor med grön karamellfärg, korv, sparris, vitlök och kryddor) som gav dem +1 spell restore. Det gick rätt bra med hela grejen. Vi fick byta spindlar mot myror eftersom arr hade glömt spindelkostymerna (de har alltså både spindel-och myrkostymer!) men annars gick det som smort. Spelarna var långsamma på att nappa på betet (jag fick många vänliga "ja, ja, tant, vi ska säga till dig om kuriren kommer") men när de väl gick iväg så gick det fort. Men det var massivt kul att hasa runt och prata om insekter med folk.

Döden är ingen stor sak, potentiellt. I ToVs regelverk kan man dödas om man boffrats ner enligt konstens alla regler och sedan blir tilldelad dödsstöten med hjälp av en speciell regel. När en spelare dör går hen till Dödens Port, som är ett rum i arrhuset. Där får man reda på vas som sker med en - ibland kommer man tillbaka till livet med speciella krafter, eller speciella nackdelar, beroende på vad arr tycker. Ibland händer inget speciellt (förutom lite PTSD, kan man gissa). Huruvida du dör permanent är en fråga om viktad slump. Alla Dödar har olika sätt att lösa det här, men det verkar som att t.ex. använda en kortlek är ett vanligt sätt. Du dör permanent om Döden drar hjärter ess ur en kortlek, och varje gång du "smådör" tas ett kort som inte är hjärter ess bort ur leken. Då varje gång blir det en lite större risk för permadöd. Men det finns olika sätt beroende på kampanj.

Eftersom man egentligen kan dö väldigt mycket innan något permanent händer med ens karaktär så kan man slåss vilt och glatt, så inställningen till strid är helt annan är på många svenska lajv. När jag frågade en NPC om det inte finns några lajv där man inte boffrade så mycket, så fick jag svaret att det finns det, men vad skulle meningen vara, då är det ju bara som vanligt rollspel. Jag tror nu inte att alla tycker så, men det verkar vara en stor del av tjusningen att få boffra runt. Boffervapnen är allt från nittiotalets älskade bofferkorvar till nyköpta Calmacil-vapen. I striderna finns det i princip inget försök till rollspel, utan det är mera som att agera ut en strid från ett bordsrollspel. Någon slår någon inom de designerade träffområdena och ropar ut eventuella modifikationer eller skills de har (Rupture! Fire!). Den som blir slagen tar träffen eller ropar ut en modifikation eller skill som negerar attacken (Armor! Immune!). Boff boff boff tills någons HP tar slut - ner på knä och traska iväg för att dö på säkert avstånd. Magi är likadant - någon säger en magisk formel på temat "All within the sound of my voice: PAIN!" och man tar det eller ej beroende på om man är mottaglig eller ej.


Sååååå mycket boffervapen!

Temat här, och i ALLA fysiska situationer, är säkerhet och integritet. Striderna är designade för att man ska kunna boffra på varandra utan att någon ska känna sig osäker. Därför är boffret väldigt stiliserat, därför har man Nerfdarts istället för pilar till bågarna, därför skippar man RP-elementet och satsar på tydlighet. Det är inte en dum idé, när striderna är så många och är menade att vara roliga. Man är också väldigt noga med att hålla saker barntillåtna (en av arr förklarade att alla deras lajv är PG-13; inget sexuellt, ingen alkohol) och ALLA fysiska interaktioner är baserade på medgivande. Innan man rör någon ska man be om uttryckligt medgivande, om det inte har givits innan. Inte en dum idé det heller.

Utrustningen kan vara mycket snygg, även om en del av materialen skulle få en svensk HK-lajvare att rynka på näsan. De är mycket duktiga på smink och maskering. Toleransen för offiga föremål är väldigt mycket högre än hemma.

NPCnas klädförråd!

Lajvarna i sig är precis som svenskar - mysiga nördar. Det är ett stadigt flöde av anekdoter! Alla var vänliga och svarade på min ständiga ström av frågor. En dålig sak som är precis samma som i Sverige är att det är en väldigt vit hobby - jag såg fyra icke-vita personer under hela lajvet, av runt 130 deltagare och arr. Tragiskt nog är det ett rejält stigma runt lajvande i staterna. Jag fotade lite på lördagskvällen, och när jag frågade en kille om jag fick fota honom så suckade han tungt och nekade. När jag frågade varför förklarade han att han var "very corporate" offlajv och verkligen inte ville att bilder på honom skulle hamna på nätet, för att hans kollegor riskerade att hitta dem. Det är anledningen till att jag inte lägger upp några bilder med folk på dem, bara på prylar.

Det var en rolig upplevelse att testa på att vara NPC! Jag skulle gärna testa på att spela en gång också innan vi åker hem. Vi får se om jag har möjlighet till hösten. De har en hel del intressanta idéer vad gäller intrigstruktur och planering som jag gillar, och användandet av moduler har stor potential. Jag vet att man har använt liknande saker på svenska lajv, man jag tror att det vore roligt att se just på fantasylajv, som en möjlighet att göra lite mer esoteriska fantasyelement. Resa till andra dimensioner, anyone?

(For the record så var det här inte lajvet som "lightning bolt"-videon kom ifrån, det är en annan kampanj. Killen som skriker "lightning bolt" var däremot på lajvet. Han var spelare, så jag hann aldrig bli presenterad ^^)

2 kommentarer:

  1. Det skulle vara roligt att få träffa insektstanten! :-)

    SvaraRadera
  2. grym genomgång :D

    ps. sd nästan tio procent i euvalet ;(

    SvaraRadera