söndag 9 juni 2013

Mest om bebisar

Ni har vi kollat på knodden! Såvitt vi kanse så ser allt ut som det ska i magen. Vi får en rapport om ett par dagar, tydligen. De har riktigt bra utrustning för ultraljud på kliniken vi hade fått remiss till (MIT Medical där vi får basvård har inte de resurserna), så man kunde se massa kul detaljer med fin skärpa - händer och fötter med alla ben, ryggrad och revben, hjärtat och njurarna osv. Knodden sparkade runt med gott mod och viftade hejsan. De hade t.om. en 3D-kamera som kunde bygga upp en bild av ansiktet, men tyvärr blev knodden lite blyg och satte en hand för ansiktet så det blev inget av den ^^ Simon var trött och sov genom alltihop, men graviditeten är ändå rätt abstrakt för honom tror jag, så jag vet inte om det hade varit relevant med att titta på bebisen.

Under den gångna veckan har det gått oerhört lätt att boa in sig på Cogswell. Det är en liten och underligt planerad lägenhet med många vinklar och vrår, och det passar oss perfekt ^^ Samma dag som ultraljudet tog vi en runda till Bed, Bath & Beyond (älskar det namnet) och införskaffade småsaker som inte fanns eller som vi behövde. Vi ska fortfarande lyckas haffa vår glömska hyresvärld i ett svagt ögonblick och flytta upp en till säng, men annars så är det mesta stort ordnat.

Värmeböljan har släppt och har gett rum för ett växlande och stundtals härligt sommarväder. Boston är känt för sina temperamentsfulla skyar, så det landas vilda vindbyar, strålande sol och ösregn, men det är iallafall sällan ihållande gråmulenhet just nu - det kommer säkert det med. Rent allmänt så får jag en lustig känsla av klimatet. Det känns som södra Skåne eller delar av Tyskland, eller ännu mer Centraleuropa - mycket få barrträd och den där sortens solinstrålning man får när man inte hänger runt polcirkeln, men generellt höge luftfuktighet. Det kopplat med att det är storstad överallt (även om delar av den är distinkt småstadsmässig i sin arkitektur) gör att blandningen känns främmande och utländsk, men ändå rätt hemtam. Jag behöver komma ut i en skog och känna efter också, märker jag.

Sidospår här. Ni vet de där fria ledningarna (jag tror att det är både telefon och el) som man ser hänga mellan husen i gamla amerikanska filmer? De finns i alla stadsdelar utom stadskärnan, ungefär - det har inte grävts ner så mycket ledningar, och elskåp är inte värst vanligt - det sitter små boxar här och var på telefonstolparna. Hursomhelst så såg jag just en grå ekorre hoppa förbi på en ledningshärva utanför fönstret. Om Erik ska hålla på med Urban hiking ska jag banne mig börja med Urban biology ^^ Ut och skaffa en fågelbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar