torsdag 4 april 2013

Äntligen på väg!

Picket är packat, lägenheten städad, vänner och familj kramade, papper stämplade och Simons favoritapa räddad från att bli kvarglömd på förskolan. Vi är äntligen startklara, inte minst tack vare en massiv hjälpinsats av våra nära och kära. Tack, ni underbara. Kom och hälsa på oss. 

Efter mer än ett år av förberedelser, planer och ansökningsskrivningar är det en känsla som mer än någon annan väller upp nu när jag sjunker ned i flygplanssstolen med kursen ställd mot Reykavik - lättnad. De senaste veckorna har varit intensiva och fulla av förberedelser. In i det sista har vi haft några sista mail att skriva och några sista udda grejer från lägenheten att göra oss av med, men nu har vi fåt skjuss till till flytplatsen av A. och E., checkat in vårt bagage (fem fulla flyttlådor + bilstol + barnagn), gått igenom säkerhetskontrollen och kommit ombord på planet. Simon höll sig vaken fulla två minuter efter att vi kommit upp i luften och sover nu den rättfärdiga resenärens djupa sömn i famnen på Maja. Vi är på väg. I morgon väntar nya utmaningar men just nu är vi klara.

Den närmaste veckan skall vi skriva in oss på MIT och registreras av amerikanska migrationsverket, vi skall skaffa bankkonto, mobiltelefoner och köpa ny dator - och om möjligt skall vi hitta någonstans att bo också. Dessutom skall jag börja min karriär som marinmikrobiolog vid ett av världens mest prestigefulla universitet.

Det är mycket jag ser fram mot och hoppas få ut av de här två åren, både med jobbet och familjen. Det jag ser mest fram mot just nu är att lära känna Boston och uppleva vår nya hemstad. Så varför inte påbörja vår USA-vistelse med en lista med saker jag ser fram mot att utforska den första tiden:

- Valarna. Det går ett valskådningsskepp från Bostons hamn varje dag. Med lite tur hinner vi fånga in en sässongsmigration.
- Boston Comicon. En första inblick i nördvärldens USA. Jag har siktet inställt på en autograf av Frank Cho.
- Fresh Pond. En liten sjö inte långt från där vi bor. Med lite tur kan det bli ett bra utflyktsmål med Simon.
- Clam Chowder. New Englands traditionella musselsoppa, serverad i franskbröd.
- Och inte minst, gator, butiker, caféer och parker i vår direkta omgivning. Jag ser fram mot att testa den lokala sushin, leta upp ett favoritcafé och skaffa klippkort på Starbucks. Jag vill vandra runt på en supermarket och lista ut vilka miljömärkningar jag litar på och vilken mjölsort som motsvarar den jag är van vid. Kort sagt så vill jag börja bo in oss, och jag ser fram mot att göra det.

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar