tisdag 23 april 2013

Gallerior, gorillor och graviditetsundersökningar

Vi har haft en intensiv vecka, kan man säga. I fredags var det husarrest för halva Boston, eftersom polisen ville ha lugn och ro medan de hade 9000 (!) pers ute för att leta efter den överlevande bombmannen. Vi lydde snällt och spenderade dagen med att peta på våra datorer och underhålla Simon bäst vi kunde. Det ledde också till att jag pratade med en annan morsa nere på gården och diskuterade ekologiska märkningar i USA, vilket var trevligt. I slutändan så hittade de killen på kvällen i en uppställd båt på någons bakgård, så det tog slut iallafall.

En effekt av hela sitt still och håll er inne-policyn blev att Boston Comic Con, som vi hade tänkt besöka i helgen, blev framflyttat, så vi hade plötsligt en ledig helg. Vi bestämde oss för att gå och shoppa. Vi trodde att USA var de gigantiska galleriornas land, men vi har mest varit inne i centrala Boston där det finns en hel del historiska byggnader och marken kostar knark (och knarkodlarens skjorta) så där blir det inga gigantogallerior. Men vi i hittade en i Cambridge iallafall och strövade runt, mest för att kolla vad som fanns. Det är ungefär samma utbud och mode som i Sverige (slightly boring) förutom sportaffärer med ENBART kläder för Red Sox (det lokala basebollaget), Bruins (det lokala hockeylaget) och Celtics (det lokala basketlaget). Vi hittade lite stuff som behövdes (ett mobilskal till mig och underkläder till Erik) och Simon fick en till födelsedagspresent från gammelfarfar och gammelfarmor - en docka och dockvagn, som han gillar skarpt ^^

Coola killar shoppar incognito.

MEN! Den stora behållningen var att vi lunchade på The Cheesecake Factory. Detta är en kedja av restauranger där ni kanske kan gissa vad deras grej är? (Det är inte muffins.) De har bra käk, men FULLSTÄNDIGT JÄVLA AMAZING cheesecake. Typ 30-40 sorters cheesecake. Jag som alltid ska testa chokladmousse om det finns (diplomathotellet i Harare hade fränast uppläggning, trelagersmoussen i Valetta var godast) testade en sån, och Erik tog en White Chocolate Raspberry Truffle. De var orgasmiskt jättegoda, och den där amerikanska storleken att jag inte orkade äta upp min (snyft!). Dit ska vi tillbaka, och vi kommer att släpa dit folk som hälsar på. Var hungrig! Enda nackdelen var att inredningen var en blandning mellan faux romerskt och Mordor.

Det gick bara inte! Men den var himmelsk.
The Cheesecake Factory, sponsored by Sauron.
Mmmmordor, I'm lovin' it.

Söndagen spenderade vi på Franklin Park Zoo, som ligger en bit söderut. Det var ett trevligt, familjeorienterat zoo med rätt spretig inriktning - det är ett gammalt zoo, över hundra år, och jag får intrycket av att mycket av djuren de har är av tradition sen dess. Det är också ett innerstadszoo, så de har lite ont om plats. De flesta djuren verkar må bra och ha plats, men lejonet och tigrarna borde flytta pronto. Den största upplevelsen för mig av att få se gorillor för första gången. Jag skojar inte, de har en gorillafamilj. Det kändes... komplicerat och jobbigt. Jag har velat se gorillor i det vilda jättelänge, och få se dem i fångenskap var svårt. De har ett stort och berikat hägn, är en grupp och har möjlighet att inte bli sedda, och jag vet inte hur de mår, så det mesta är mina egna känslor som jag tror kommer ur krocken mellan hur jag vill se gorillor och hur de här gorillorna levde. Jag ska kolla runt lite och se om det finns några åsikter om hur de har det. Annars så fastnade jag längst hos lemurerna - de hade två enmånaders minilemurer som hängde på en större lemur och gjorde bus. Sötslag! Simon var mest imponerad av våtmarksavdelningen där man fick mata ankor, strutsarna, och av bilen som var inbyggd i lejonhägnets vägg.

Pygméfalk med mus.
Myslok snokar runt.
Ankor är alltid awesome.
Kori bustard, den minns jag från Afrika.
Snygg Erik i våtmarksavdelningen.
Präriehund och liten präriehund.
Människoapa och apmänniska.

Igår måndag så hade jag ytterligare en tid bokad hos MIT Medical för att kolla upp Knodden. Vi fick göra ett preliminärt ultraljud (som brukar göras runt vecka 8 här annars), som mest är till för att kolla upp så att hjärtat funkar och kotten är lagom lång för sin ålder. Vi fick en bild! Annars så ser alla värden normala ut, tillochmed järnet, vilket innebär att jag slipper ta järntabletter, gushelovtack. Nu ska jag på besök hos deras barnmorskor var fjärde vecka som vanligt. Vi ska också ta chansen och ta en rundtur på Mt Auburn, som är sjukhuset där vi kommer att föda.

Ett kasst foto av en kass utskrift av en lite dålig ultraljudsmaskin.
Men Knodden är den där ljusa fläcken till vänster i bild,
 snett under den mörka fläcken. 12 veckor!

Nu har det varit ett par lugna dagar efter de intensiva. Återkommer när nåt kul har hänt!

10 kommentarer:

  1. Myrslok!!! Den var fin. :) Kram från Tim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är cool, jag gillar speciellt grävtassarna! Kram ^^

      Radera
  2. i de glasögonen ser det ut som simon kan köpa hus i innerstan...

    +


    http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/000/737/00498622.jpg


    +

    GRATTIS det där med barnigen hade jag missat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får sätta på honom en ros skjorta också och släppa honom lös i finanskvarteren en stund, så får vi se vad han kommer hem med ^^
      I'm an anteater, your argument is invalid.
      Tack tack!

      Radera
  3. Hej! :) Haha! Minns din reaktion på moussen i Valetta. ;) Kul att följa er med bilder och allt. Hoppas staden lugnar ned sig, lite väl mycket drama. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gud den... den var obeskrivligt skitgod ^^ Nu verkar det vara lugnare - nästa stora grej blir när alla blir galna för att det är vår, men det är en smula trevligare!

      Radera
  4. Vad bra ni ser ut att ha det!

    SvaraRadera
  5. Har helt missat knodden! Stort grattis! :)/Matilda

    SvaraRadera