onsdag 17 april 2013

Nu finns knodden i systemet

Idag gick vi och skrev in mig på MIT Medical för att hålla koll på mig och knoddlingen framöver. Det var väldigt basalt, mycket sjukdomshistoria och provtagning, men på måndag ska jag på ytterligare ett besök där det blir mera gravidrelaterade diskussioner. De kommer också att passa på att ta första ultraljudet (vanligtvis sker det runt vecka 8 här, men vi är sena in i systemet), så bilder kommer! Andra ultraljudet sker runt vecka 20-23 (nu är knodden 12 veckor eller däromkring).

Så det känns bra och pirrigt. Det mesta verkar vara ungefär samma som hemma, förutom att man får välja att antingen ha ett doktorsteam eller ett barnmorsketeam ta hand om en. Vi kommer förmodligen välja barnmorskorna, det känns mer bekant. Det verkar också som att det är rätt stor chans att man får samma person som följer en genom graviditeten som hjälper till på förlossningen, så det är nice!

Stan har lugnat ner sig lite efter bombningarna, men det är fortfarande avspärrningar och mycket soldater och poliser överallt. Det organiseras stora och små krishanteringshändelser, som ljusvakor och olika sorters religiösa sammankomster. Såvitt jag kan se så är stämningen generellt dämpad och mer inriktad på sammanhållning och stöd än något annat, vilket känns positivt.

Idag var det en strålande dag, med 20-25 grader i solen och inte ett moln på himlen. Vi fick en försmak av hur det förmodligen kommer att se ut framåt sommaren i Cambridge - en ohygglig mängd studentjävlar som hänger på caféer, trottoarer, elskåp, broar och varandra. Ack den ungdomen. Jag tror jag kan trivas. Vad annat? Jo, vi tog en runda ner och kollade upp stället där vi ska flytta in första juni, Cogswell Ave., och det ser riktigt bra ut. Området är fint och lugnt, och det närmaste torget, Porter Square, är välutrustat och mysigt. Yey!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar